9 stycken tips för att öka träningsmotivationen.

Ibland kan det vara himla svårt att få den där motivationen till att börja träna, eller kanske snarare till att upprätthålla träningen. Tror nog att de flesta känner igen sig. Därför har jag här skrivet ner några tips som jag själv använt mig av nu när jag börjat träna mer seriöst, och som gett mig massvis av motivation! 

 

 

1. Sätt upp mål! Och konkreta sådana - vad man ska klara av och tills när. Exempelvis: jag ska träna för att sedan utföra ett triathlon om ett halvår, eller kanske: fram tills augusti ska jag ha gått ner __ kg, eller varför inte: om två månader ska jag ta __ kg i bänkpress. Utan mål kan det vara svårt att hitta motivationen. Och när du sedan uppfyllt ditt/dina mål - sätt upp nya!

 

2. Skaffa dig en motiverad träningskompis! En vän, förälder/syskon eller kanske pojk-/flickvännen. Då kan ni peppa varandra och det blir svårare att hoppa över träningspass när man inte riktigt orkar eller vill. Dessutom blir träningen så mycket roligare! Jag tränar ju med pojkvännen vilket jag tycker fungerar superbra, särskilt med tanke på att vi bor ihop och ändå spenderar så mycket tid tillsammans! Tidigare har jag tränat ihop med min mamma (eller vi gick till gymmet tillsammans och gjorde olika saker) och det var också det väldigt smidigt. 

3. Variera träningen! Det är jätteviktigt för att man inte ska tröttna. Om du gymmar - kör en muskelgrupp i taget. Ena dagen ben/rumpa, en annan armar/rygg och en tredje mage. Då får dessutom muskelgrupperna vila vilket är viktigt för att bygga muskler. Man kan även variera träningen mellan gym, simning, löpning, cykling, powerwalkar, eller varför inte köra någon bollsport med vännerna eller kanske testa på någonting helt nytt? Ja, det finns ju hur många sätt som helst att träna! Då går det ju nästan inte att tröttna! 

 

4. Följ fitnessinspirationsbloggar och dylikt. Jag blir alltid lika inspirerad av att läsa om andras bedrifter. Och att dessutom få inspiration till hälsosam och god mat. Jag följer mestadels dessa så kallade fitspo-sidor via instagram. Exempelvis @instagramfitness, vilken är min absoluta favorit, men jag följer även @healthy_girl och @fitspoforlife. Annars läser jag EN träningsblogg, nämligen: fitspooration.blogg.se.

 

 

5. Berätta för folk att du tränar! Då blir pressen högre, men vill ju hålla det man säger. Berätta för någon som får dig att känna att du behöver bevisa det för dem, kanske en fiende eller någon annan som tränar. Eller berätta det helt enkelt för många, då blir det flera du inte kan "svika". Förr när jag tränade så höll jag det lite hemligt - det var inget jag ville stoltsera med förrän jag verkligen kände att jag gjorde det ordentligt. Det resulterade alltid i att min motivation sjönk i botten.

 

6. Vilodagar! Om man tränar upp till 5-6, kanske ibland 7, dagar/ veckan får man inte glömma vikten i att ha vilodagar. Dels för psyket och kroppen - det är jobbig att träna, man måste vila och se till att inte överanstränga sig! Häromdagen läste jag även att det är under vilodagar musklerna byggs upp och under träning då muskelfibrerna bryts ner, det ger också att det är viktigt med vilodagar! 

 

7. Äta-vad-du-vill-dag! Gäller för dem som har speciell kosthållning. Kanske inte fungerar för alla i början men efter ett tag tycker jag i alla fall att man ska ha en äta-vad-du-vill-dag i veckan. Man ska inte låta träning och bra kosthållning ta över allt i livet. Fortfarande måste man kunna njuta av sötsaker och dylikt! Jag kör på lördagar som min äta-vad-jag-vill-dag.

 

8. Köp nya och snygga träningskläder! Det blir ju så mycket roligare att träna när man känner sig snygg och man vill ju gärna använda sina nya kläder!

 

 

9. Träna med rätt sorts motivation. För några år sedan hade jag problem med min syn på min kropp vilket gjorde att jag under en period sprang nästan varje dag och åt nästintill ingenting där till - min motivation var att bli smal, (vilket jag egentligen var). Den typ av motivation bröt bara ner mig. Istället för att bli stark och må bra så plågade jag mig själv och det resulterade bara i att jag mådde sämre. Därför tycker jag att det är väldigt viktigt att man tränar för att bli hälsosam, för att bli stark och för att må bättre, INTE för att nå upp till någon slags orealistisk idealbild. Självklart tränar man ofta också för att få en snyggare kropp, men det får inte ta över.

 

(Alla bilder från weheartit)

Training. | |
Upp